Internettrafikk fra søkemotorer står for mer enn 50%.

Organisk trafikk fra søkemotorer som Google har nå blitt så viktig at bedrifter som ikke følger opp den trafikken med løpende SEO-rapporter og SEO-analyser med påfølgende tiltak løper stor risiko for å miste omsetning og kunder, samtidig som man kaster bort markedsbudsjetter på unødvendig tiltak.

Den organiske trafikken fra søkemotorer er gjennomsnittlig på over 50% til vanlige bedriftsnettsider. Dette må på en eller annen måte ha gått hus forbi de fleste markedsførere. Mange fortsetter å lage markedsbudsjetter basert på tradisjonelle virkemidler (da er bannerannonser tradisjonelt).

Hadde man kikket bare litt på trafikktallene man kan få fra Google Analytic så ville man endret på budsjettene. Dessverre er det alt for få som tar seg tid til å lære mer om trafikken til egne nettsider og blogger. De som har organisk trafikk på over 50% gjennom SEO-arbeid burde bruke muligheten til å skape seg et forsprang til sine konkurrenter ved å prioritere SEO-virkemidlet mye høyere. I hvilken annen setting ville man ikke prioritert 50% av kundene sine? Svaret er antageligvis ingen! Likevel lar fortsatt mange markedsførere og ledere dette være en webredaktør sitt ansvar alene.

 

Findability

(Trykk på bildet for bedre oppløsning)

 

Teknisk SEO er grunnsteinen i godt SEO-arbeid.

En enda verre situasjon er for de bedrifter som bare har organisk trafikk fra 10 til 40%. Når den organiske trafikken er så lav så kan man nesten si med sikkerhet at det er noe teknisk galt. Da burde mann raskest mulig henvende til et SEO – byrå for å få en analyse av situasjonen. Mange skriker ut at dette er et content problem og pøser på med mer innhold. Men er den tekniske løsningen skrudd sammen feil vil man ha store problemer med å løse dette med bare mer innhold. Teknisk SEO vil alltid være grunnstammen i godt SEO – arbeid og ting må være på stell her for å oppnå god trafikk fra søkemotorene.

 

Er Adblock en «game changer» for SEO-arbeidet?

Det ble påstått på Gulltaggen i 2015 at mellom 20 til 30% allerede har tatt i bruk Adblock for å filtrere bort annonsene hos nettaviser og søkemotorer. Dette er en dramatisk utvikling på kort tid. Hva gjør en markedsfører når leserne ikke lenger kommer til å lese de betalte annonsene. Dette er ikke bare et problem for mediene, men også for de bedrifter som føler seg avhengig av å komme ut til sine markeder på denne måten. Det er kanskje på tide at flere begynner å interessere seg litt for de analyseverktøyene som er tilgjengelig for å kunne jobbe profesjonelt med SEO fremover. SEO – arbeid er svært viktig i dag, men hvis bruken av Adblock fortsetter så vil det nærmest kunne føre til en SEO – revolusjon.