KURS OG FOREDRAG

SEO-foredrag, interkurs for bedrifter, workshops, SEO-analyseverktøy


Google Ads


Google Ads tilrettelegger for å skreddersy både annonser og målgruppen og man har full kontroll over budsjettet til enhver tid. For å rangere på toppen av søkefeltet eller for at bannerannonsen skal vises må man vinne auksjonen for annonsen.

Dette kalkuleres ut fra relevansen og kvaliteten på annonsene, kalt “quality score”, multiplisert med det man byr. For å oppnå god “quality score” er det en fordel med godt grunnlag for SEO. Hvis ikke landingssiden er optimalisert vil man ikke oppnå like høy “quality score”. God SEO og annonser er forenlig, og optimalisert innhold kvalitetsstempler annonsen så man oppnår best mulig resultat med budsjettet. Google AdWords er prestasjonsbasert så kostnadene baserer på oppnådd effekt.

Google Ads – Formell for Ad Rank. http://searchengineland.com/

Konverteringsmål

Konverteringsmålet med kampanjene er det viktigste og til enhver tid vil man se hvor mye annonsene faktisk er verdt, så lenge konverteringene er målbare. En konvertering kan være et kjøp, en registrering av epost eller et utfylt skjema.

Et illustrativt bilde hvor det står Pay per click - SEO

Søkeannonsering

Søkeannonser er det beste alternativet når man vil nå ut til søkere i Googles søkemotor. De annonsene som dukker opp over de organiske søkene er søkeannonser. Man har muligheten til å implementere ulike utvidelser til annonsen som anropsutvidelser eller ekstra lenker som sender brukere til spesifikke relevante sider på nettstedet. Som alle annonser i Google, finnes muligheten for å skreddersy hvem som skal se annonsene innen geografisk og demografisk målgrupper.

Displayannonser

Displayannonsering er det beste alternativet når du ønsker visuell eksponering. Bannerannonsene dukker opp i alt fra relevante blogger eller nettaviser som er en del av Google sitt nettverk. Som et eksempel; man selger proteinbarer og andre treningsrelaterte kosttilskudd, det optimale stedet å dukke opp i Google displaynettverket vil være populære treningsblogger med mye trafikk fra potensielle kunder.

Videoannonsering

Videoannonsering er annonser på YouTube og nettsteder som er partnere med Google. De vanligste annonseformatene er Trueview, Instream og Discovery. De blir vist før, underveis eller etter en videoavspilling. Google tar kun betalt når brukere samhandler med annonsen, (samhandling vil si «se minst 30 sekunder», «se den ferdig» eller «klikke på den»). Brukeren blir enten sendt til en bestemt landingsside eller egen YouTube kanal. Over 80% av alle YouTube avspillinger skjer på mobile enheter og man har muligheten til å annonsere med videoannonser via apper (applikasjoner) på mobiltelefonen eller via nettbrett.

Shopping annonser

Hvis man driver med detaljhandel og ønsker å finne personer med stort kundepotensial kan man bruke shopping annonser for å markedsføre beholdningen i Googles nettverk og øke trafikken til nettstedet eller en fysisk butikk. Disse annonsene er mer enn rene tekstannonser, brukerne får se et bilde av produktet samt en overskrift, en pris, et butikknavn og mye mer. Brukerne får et godt inntrykk av produktet før man klikker på annonsen og muligheten øker betraktelig for potensielle kunder.

Husk

Uansett hvilken type annonse man velger, for å oppnå optimal mobilvennlig annonser er det viktig å sette opp egne mobiltilpassede kampanjer. Mobilenheter har mest trafikk og er i størst vekst, og er den eneste muligheten til å annonsere i apper som er en del av Google.