Brukeroptimalisering vs søkemotoroptimalisering

SEO – byråene holder fortsatt fast på å bruke søkemotoroptimalisering som hovedbegrep for de tjenester bransjen tilbyr. Vi i Findability ønsker heller å bruke begrepet brukeroptimalisering. Det siste året har Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) forlangt nye standarder for internettsider i Norge, og hovedfokuset deres er på brukeroptimalisering for alle. Nettsider skal nå støtte blant annet blinde og svaksynte, og universell utforming har blitt et begrep og standard i bransjen. Når man optimaliserer nettsider skal man gjøre dette for brukeren og ikke for søkemotorene, men det er selvfølgelig mange store fellesnevnere mellom disse. Findability ønsker ikke å prøve å «lure» Google til å få gode rangeringer. Det klarer vi likevel gjennom å ta hensyn til brukeren i alt vi gjør. Samtidig vet vi at dersom brukeren har det godt så vil Google premiere dette. Robotene til Google er jo også blinde så hvis man støtter de brukerrelaterte retningslinjene som ligger i universell utforming så vil rangeringene hos Google og andre søkemotorer komme av seg selv. Du skal være trygg på at SEO – arbeidet hos oss i Findability setter brukeren i høysete.

Hva er brukeroptimalisering?

Brukeroptimalisering handler om å optimalisere et nettsted for brukerne og ikke kun tenke på søkemotorene. Det er viktig at man alltid prioriterer brukerne først, og derfor velger vi ofte å kalle søkemotoroptimalisering for brukeroptimalisering.

Er det noen forskjell på brukeroptimalisering og søkemotoroptimalisering?

Både ja og nei. Skal man kun optimalisere for en søkemotor, så kan man følge en del «regler» som forklarer hva Google liker. Men Google og de andre søkemotorene blir flinkere og flinkere på å forstå hvor relevant en side er for brukerne de sender dit. Derfor bør man alltid optimalisere sidene sine for brukerne OG søkemotorer.

Hvorfor bør jeg optimalisere siden for brukerne?

Fordi brukerne i dagens samfunn er utrolig kresne. Det hjelper ingenting om du får 1. plass hos søkemotorene, hvis de som kommer inn ikke finner noe relevant. Derfor må man alltid optimalisere sidene sine for brukerne.