INNHOLD
Idé- og kreativt arbeid, foto og video, design, blogg

Innholdsmarkedsføring og kreativitet

Innhold er blitt et førende begrep i den digitale sfæren og oppleves som noe nytt, men innholdsmarkedsføring har alltid vært der. Det er viktigheten av hva man sier, og hvordan innholdet som nå kommuniseres som har fått en større betydning. Innhold som produseres må være relevant, informativt og underholdende, samtidig må det være SEO-optimalisert. Innhold er ferskvare og hyppig publisering er optimalt, i tillegg vil oppdatert innhold prioriteres av Google. 

Innholdsmarkedsføring skal benyttes som et strategisk element for å oppnå ønsket målsetting. De digitale kanalene i hverdagen setter premissene for hvordan forbrukeren innhenter informasjon og agerer på dette. Forbrukeren endrer kjøpemønster meget raskt og forholder seg til omverden på nye måter. Man deler med omverden personlige opplevelser og absorberer kommunikasjon raskt og effektivt. I likhet baserer også B2B i mye større grad enn tidligere seg på digital dialog og transaksjoner. 

Kreativitet vil alltid være en vinner og vi hungrer etter de underfundige momentene i hverdagen. Kreativt innhold med gode tekster, bilder og videoer gjør nettstedet mer interessant og man rekrutterer gode ambassadører for deling og god omtale. Man skal absolutt ikke undergrave en god kreativ prosess med strategisk og målrettet uttak i relevante kanaler. Findability innehar et bredt og kompetent fagmiljø som verdsetter kreativitet som base for gode kampanjer og innholdsreferanse. 

Video og YouTube

Alle undersøkelser viser at det er video som er en av de viktigste mediene man bør satse på i dagens digitale verden. Video er en meget effektiv måte å fange oppmerksomheten til de besøkende på nettsidene dine, og kan brukes på andre kontoer i sosiale medier som blant annet YouTube.

YouTube er den nest mest brukte søkemotoren i verden, kun slått av Google. Når Google samtidig eier YouTube, forstår man hvor viktig det er å være godt synlig begge steder. Man får mye gratis ved å ha en godt optimalisert konto på YouTube. Samtidig er konkurransen foreløpig mye mindre på YouTube. Så med en god plan og godt produsert innhold kan man fort kjempe seg inn på blant toppen av videoer.

Fysiske møteplasser i en digital hverdag

Et av fagområdene innen marketing som er i sterk vekst og enda mer integreres i den digitale hverdagen er fysiske møteplasser (arrangementer, events, i butikk, messer osv). Denne markedsføringskanalen hvor mennesker fysisk møter hverandre er i sterk vekst og blir mer og mer viktig i en hverdag preget av kun digital kommunikasjon. En møteplass sammen med digitale hjelpemidler har en enorm påvirkning på de valgene vi tar enten det er B2C eller B2B.

Men de digitale kommunikasjonsplattformene vi benytter har også et behov for å forsterke eget budskap eller produkt for å skape troverdighet og relevans. Da er en møteplass en effektiv og smart måte å skape trygghet på. I tillegg får man mulighet for å knytte til seg interne og eksterne influensere (ambassadører), utvide sosialt nettverk og etablere en sterkere relasjon mellom produkt og forbruker eller kjøper.

Findability har et meget kompetent og sterkt fagmiljøet som behersker godt å tenke helhetlig kommunikasjon. En digital løsning og synlighet vil alltid møte en fysisk verden. Innsikt og analytiske virkemidler bidrar med til at en merkevaren får de rette strategiske forutsetningene for å penetrere igjennom markedet på best mulig måte. Ved også å jobbe med merkevaren konseptuelt, kreativt og strategisk vil vi finne den beste totale løsningen uavhengig av uttak, plattform og kanal. For man må evne å se ulike løsninger og plattformer i et totalt bilde for merkevarebyggingen og produkter.

Ide- og kreativt arbeid

Når man lager innhold til en nettside så er det selvfølgelig viktig å være relevant. Men det er også lov å underholde. Vi ønsker jo at brukeren skal ha en god opplevelse og ønsker å komme tilbake til nettsidene. Det er derfor viktig å kombinere relevant informasjon med lettere stoff som kan være mer underholdene. Innhold som er relevant, interessant og underholdende skal være godt nok til å kunne deles i sosiale medier.

Det er mange som jobber med innhold i sosiale medier uten å benytte dette på egne nettsider. Det er en ulempe i og med at det er innholdet man ha på egne nettsider eier man og gir maksimal synlighet på Google.

Det er også viktig at innholdet man lager kan ha en multikanal utnyttelse og det blir mindre ressurskrevende og enklere hvis innholdet er utformet som en del av nettsidene. Findability rådgir og utvikler innhold sammen med deg for å ta vare på både synligheten på Google og brukeropplevelsen.

Foto

Et bilde sier mer enn 1000 ord. Ved godt bildebruk på nettsiden, som f.eks. viser hvem dere er øker kvaliteten, personaliserer og oppretter troverdighet for mottakeren. I vår digital hverdag er det stadig mer viktig å vise genuint hvem man er, noe man kan gjøre ved å bruke gode og profesjonelle bilder tatt av en fotograf. Bruk heller ressurser på egen fotograf fremfor upersonlig betalt stockfoto for å få bilder som er relevant og troverdig, og som viser hvem dere virkelig er. Våre fotografer er profesjonelle og forstår det strategiske valget man tar ved å bruke bilder av høy kvalitet. 

Identitetsdesign og brukervennlighet

Design i sitt vide begrep er ekstremt viktig. Som bruker er vi opptatt av estetikk, brukeropplevelse, fine ting, behagelig miljø og iøynefallende elementer. Men design skal også være utformet for å hjelpe oss inn i en god brukeropplevelse med intuitiv utforming og klar struktur for hvordan man f.eks. navigerer seg igjennom en nettside uavhengig av plattform eller hvordan bevegelsesmønster vi har i en butikk eller på en messestand. Vi skal enkelt ledes igjennom en god informasjonsarkitektur med støtte fra et godt design. Universell utforming gjelder spesielt for digitale plattformer, men kan også tas igjen i andre elementer hvor man har behov for å være informativ på en brukers premisser.

Selv om vi fokuserer mye på SEO og det tekniske ved en nettside, vet vi at godt design og brukervennlighet er meget viktig. En bruker må oppleve nettsiden som enkel, personlig og intuitiv og derfor fokuserer vi også mye på design. På den måten sikrer vi at kunden får en nettside som er teknisk riktig, har et godt design og er brukervennlig og samtidig er optimalisert opp imot Google. Findability leverer komplett løsning for nettsider som innehar disse momentene.

Blogg

Bedriften og organisasjoner må forholde seg til og kommunisere i sosiale medier, det må gjøres profesjonelt og på en troverdig måte. 

En blogg kan være et viktig verktøy og en god kanal for akkurat det markedet du opererer i. På en blogg har man muligheter til å ta et mer eierskap til eget marked og fokusere på problemstillinger som er viktig i fra eget ståsted. I tillegg kan man være mer tidsaktuell og mer uformell enn på de vanlige nettsidene …her kan man være litt ”løsere i snippen”.

En blogg kan ta opp temaer med mindre forretningsorientert vinkling. Noen kaller dette bedriftens humankapital. Det er også mulig å slippe til eksterne og andre ambassadører på en blogg. I en blogg er det lettere å være mer underholdene som gjør det mer leservennlig og det er enklere å dele og lenke opp en blogg i sosiale medier. Med riktig integrering av en blogg vil alt innhold og lenker hjelpe nettstedet til å rangere høyere på Google. Som en del av vårt kompetanseområdet utvikler Findability blogger og bloggkonsepter, vi kan være behjelpelig med innhold og relevant tematikk.

Podcast

Podkast er din egen radiostasjon, her levendegjør du tematikk og fordi lytteren laster ned podcasten er lytteren også genuint interessert i innholdet. Dette gir et sterkt bindeledd mellom formidler og mottaker. I motsetning til skrevet blogginnhold, som må leses, eller til og med videoer som krever at publikum må sitte og se på, trenger en podcastlytter kun å trykke på play og høre. Podcast er også veldig mobilvennlig og innholdet kan konsumeres mens man er på farten, enten det er på treningsstudioet, i bilen, slapper av hjemme eller andre steder.

Podcast er forbundet med veldig liten konkurranse og man har store muligheter for å ta eierskap til tematikk, og med lav konkurransen er det langt enklere å få podcasten din til å skille seg ut og få lyttere. Antall lyttere på podcast forventes å dobles i antall frem mot 2021.