Hva er nøkkelord i SEO-sammenheng?

Alle organisasjoner har noen produkter, tjenester, tilbud eller behov de ønsker å fremheve på sine nettsteder.

Før man begynner å fylle nettstedet med mer eller mindre relevant innhold så må man gjøre en analyse av de viktigste ord og utrykk som man ønsker at søkemotorene skal finne på nettstedet.

Man må være klar over at det kan være at brukerne tenker litt annerledes og derfor bruker andre synonyme ord og utrykk. Bruk derfor søkeordsplanleggeren hos Google AdWords for å se hvor mange som har søkt på det ordet eller frasen du mener er viktig.

I forkant av dette blogginnlegget fant jeg ut at det var ca 550 søk etter ordet nøkkelord hver måned, og av disse var 70 søk i setningen hva er nøkkelord?

Jeg vet derfor at det er en del som lurer på hva nøkkelord er. Dette innlegget kan derfor fylle et behov hos noen som lurer på hva nøkkelord er, samtidig som vi i Findability jobber med nøkkelordsanalyse.

nøkkelord

Blogginnlegget vil derfor generer trafikk til nettstedet vårt fordi headingen vår også vil være vår Title tag, som igjen gjør at dette blogginnlegget vil rangere ganske høyt hos Google på ordet nøkkelord og frasen hva er nøkkelord?

Long tail nøkkelord-strategi

 

long_tail

Noen vil spørre seg hvorfor jeg ikke bare kan bruker nøkkelord alene som heading siden det er det ordet vi ønsker å bli synlige på. Men dette ordet alene har en mye større konkurranse hos Google enn en frase/spørsmål som hva er nøkkelord? Vi vil etterhvert garantert komme på førstesiden hos Google på frasen hva er nøkkelord? hos de 70 som søker etter det i måneden.

Det er mye vanskeligere å komme på forsiden til Google for de 550 som søker på bare ordet nøkkelord.

Dette er et eksempel på long tail strategi. Det er mye letter å få god synlighet og business hos noen færre gjennom en frase enn gjennom å prøve å nå veldig mange på et veldig populært søkeord.

 

Domination

Det er mulig å gå enda lenger enn “long tail strategi”. Ved noen anledninger så finnes det spennende muligheter på søkeord som er helt relevante men som konkurrentene ikke har brydd seg om å ha fokus på, fordi de mener andre begreper er viktigere og blir søkt på oftere. Et eksempel på dette er ordet søkemotoroptimalisering vs ordet brukeroptimalisering. Vi i Findability har registrert at våre konkurrenter blant SEO-byråene ikke bryr seg om nøkkelordet brukeroptimalisering. Vi har derfor bestemt oss for å dominere dette nøkkelordet selv om det ikke er blant de mest søkte ordene hos Google. Men de som faktisk søker på dette nøkkelordet kan ikke unngå å se Findabilitys dominering. Når denne bloggposten skrives har vi de 20 øverste plassene på nøkkelordet brukeroptimalisering hos Google. Prøv selv å se hva som skjer hvis du søker på ordet brukeroptimalisering.


Hva er en nøkkelordsanalyse?

En nøkkelordsanalyse er en analyse hvor vi finner de viktigste ord og utrykk, nøkkelord, som man ønsker at søkemotorene skal finne på nettstedet. Rett og slett hva man ønsker å bli synlig på.

Hva bruker man en nøkkelordsanalyse til?

Poenget med en nøkkelordsanalyse er å avdekke hvilke nøkkelord du bør bygge innhold rundt. Her finner vi også ut hvor mange som faktisk søker etter de forskjellige ordene. Skal man bruke ildsted eller peis?

Trenger jeg egentlig en nøkkelordsanalyse?

Ja. Uten en god nøkkelordsanalyse i bunn, vet du ikke hva du egentlig skal optimalisere siden din etter. Du skyter i blinde, og vet ikke om din målgruppe faktisk bruker de ordene du er synlig på. Det er veldig mange flere søk etter peis, og ikke ildsted.

Hvordan gjør vi en nøkkelordsanalyse?

Vi har flere analyseverktøy vi tar i bruk når vi utfører en nøkkelordsanalyse, som blant annet Google Analytics, Keyword Planner fra Google Ads, SEMrush og mange fler. I tillegg bruker vi sunn fornuft og tenker som din målgruppe ville gjort.

Hvilke nøkkelord skal man velge?

Etter at vi har gjort analysen vil vi sitte igjen med ren data som forteller oss hvilke nøkkelord vi bør fokusere på. Her tar vi i betraktning søkevolum, konkurransesituasjon og hva som passer din bedrift.