SEO tilstandsrapport og revisjon av nettsteder og nøkkelord

Når det gjelder en SEO-revisjon eller tilstandsrapport av nettsider/websider så er det viktig at denne er objektiv og gjøres av andre enn de som har laget hjemmesidene. Det er ikke utenkelig at du kan ha rett til å få rettet opp nettsidene/websidene som en del av en SEO-reklamasjon. Be derfor om hjelp fra et spesialisert SEO-byrå til å lage SEO-rapporten.

Det finnes i dag mange byråer som gjennomfører trafikkanalyser, atferdsanalyser og analyser av nøkkelord og nettsteder for sine kunder. Både SEO – byråer, mediebyråer, kommunikasjonsbyråer og content marketing byråer med flere har dette som forretningsområde. Det som er merkelig er at svært mange byråer som jobber med innhold, søkemotoroptimalisering og brukeroptimalisering også er de som analyserer og lager tilstandsrapporter basert på sitt eget arbeid.

I den økonomiske verden er det uhørt at den som sitter med regnskapet også skal revidere seg selv i etterkant. Det er som å sette bukken til havresekken. Når det skal lages en objektiv rapport må dette gjøres av en tredjepart som kan gjøre dette på et objektivt og fritt grunnlag.

Et av hovedproblemene med en del byråer er at de har liten eller ingen kompetanse på teknisk SEO. Det betyr at analysene ikke avdekker at, for eksempel, 30 % av sidene ikke blir funnet av Google, eller at Google finner for mange sider på grunn av tekniske problemer med nettløsningen. Alle disse tekniske problemene kommer Google og andre søkemotorer til å straffe med mindre synlighet.

De fleste har god forståelse for bruk av nøkkelord og er flinke med nøkkelordsanalyser og innholds arbeid. Det finnes mange kreative byråer som gjør et godt stykke arbeid med å fylle nettsteder, blogger og sosiale medier med spennende løsninger. Dette er ofte det som er synlig og som ser bra ut for det blotte øye, men det er viktig huske at robotene til Google er blinde. Hvis du ønsker å oppnå organisk trafikk fra søkemotorene må du forklare og definere alt for disse robotene.

google_analytics_logo

Google-Webmaster-Tools-Logo

 

 

Moz-Logo17d7797

Hvis man selv ikke har kompetansen til å lage eller lese SEO-rapportene man kan få fra Google Analytics, Google Webmaster Tool, Moz eller forskjellige spidere, så burde man be en tredjepart lage og analysere disse rapportene for deg. Det har etter hvert blitt forretningskritisk at man har en revisjon av sine nettsider som du kan styre kommunikasjonen på nettet etter. Dessverre er det mange som ikke har en SEO-tilstandsrapport i det hele tatt. Da risikerer man selv å jobbe i blinde.