SEO-byrå – like vanlig som reklamebyrå

Reklamebyrå-begrepet er på vei til å forsvinne, men det er fortsatt et begrep som nesten alle vet betydningen av. Reklamebyråer blir nå ”erstattet” av andre typer byråer. I ”gamle dager” sa man at 50% av all reklame var bortkastet, men man visste ikke hvilke 50%. Et SEO-byrå har helt andre krav. Nå kan alt måles, og det finnes ikke lenger unnskyldninger for ikke å ha oversikt over effekten av markedsbudsjetter. Analysebiten er svært viktig, og sammen med evnen til å skape organisk trafikk fra søkemotorene er dette grunnsteinene for et teknisk SEO-byrå.

Det er viktig å vite forskjellen mellom medieformidlere som kjøper annonser hos Google (AdWords) og de som jobber med søkemotoroptimalisering/brukeroptimalisering for å bedre plasseringer hos Google. Hos et godt SEO-optimalisert nettsted kan den organiske trafikken faktisk stå for opp til 90% av trafikken, men det er mer vanlig med 50 %. Når man vet at det finnes over 500.000 nettsteder i Norge og at alle organisasjoner har sitt nettsted, så er det litt rart at ikke flere bruker SEO-byråer. Mange tror de bruker et SEO-byrå når de bruker et medieselskap til å kjøpe AdWords, men SEO er forkortelse for søkemotoroptimalisering og ikke kjøp av Adwords. Det klikkes også 80% på det organiske og 20% på annonsene, så SEO-arbeidet er derfor allerede svært viktig og vil bli enda viktigere.

SEO-revolusjon

De papirbaserte mediene har store utfordringer og opplagene faller dramatisk. Flere vil snart komme til et nivå hvor det ikke lenger er økonomi i å produsere aviser eller magasiner. Da blir en markedskanal dramatisk redusert. Mye har allerede flyttet seg til digitale annonser. Nå kommer Adblock som gjør at vi kan slippe å lese de digitale annonsene når vi er på nettaviser eller søker på Google. Bruken ligger allerede på mellom 20-30%. Hvis dette skulle havne opp mot 70-80% vil også digital annonsering kunne få den samme dramatiske reduksjonen i omsetning. Dette vil sannsynligvis gjøre SEO-arbeidet mye viktigere enn i dag.

Kampen om plasseringer hos søkemotorene vil øke, og bruken av et godt SEO-byrå kan bli forretningskritisk. Det er derfor mye som tyder på at de fleste markedsførere vil måtte bruke SEO-byråer selv om bedriftene selv vil øke sin egen kompetanse. SEO-byråer kan derfor i fremtiden bli like viktige og vanlige som reklamebyråene har vært.