Nye nettsider – Rydd opp i straff og nedgradering fra Google i forkant.

Skal du lage nye nettsider, bytte CMS/publiseringsløsning eller endre noe på domene så bruk tiden frem til lansering på å rydde opp i straff og nedgradering du har på Google slik at du ikke drar med deg nedgraderingen videre. Svært mange har straff de ikke vet om. Dette er kanskje det viktigste tidspunktet for å be om hjelp til SEO fra et byrå.

Dersom man ikke gjør denne ryddejobben før man lanserer nye nettsider så risikerer man å dra med seg denne nedgraderingen til de nye nettsidene, og du vil ikke få den synligheten på Google som man ellers hadde fortjent. Det er faktisk svært mange som har en eller annen nedgradering fordi den tekniske løsningene ikke er skrudd sammen riktig eller at det har oppstått problemer som ikke har blitt korrigert.

Det ligger som regel et godt stykke arbeid før lansering av nye nettsider. Det går med mye tid til å finne ut hva de nye nettsidene skal inneholde, hvordan arkitekturen skal være og ikke minst mye diskusjoner om design, tekster og bildebruk. Noen er så profesjonelle at man faktisk tenker igjennom hva slags innhold som nye nettsider må ha for å gi riktig synlighet på Google etter lansering. Men dessverre ser vi at alt for få setter ned dette som et eget punkt når nye nettsider skal utvikles.

Når man vet at organisk trafikk fra Google og andre søkemotorer er økende for hvert eneste år, og at stadig helt nye søkeord og fraser benyttes så må man ha et forhold til hva som vil generere organisk trafikk fra nye brukere og potensielle kunder. Man har en tommelfingerregel om at 50% eller mer av trafikken til et teknisk korrekt nettsted burde komme fra organisk trafikk fra søkemotorer. Og her ligger det mye potensielle kundeprosjekter for bedrifter som kan gå tapt.

Men har man gjort mye annet riktig så må man ikke la en tidligere dårlig teknisk løsning redusere den fremtidige trafikken. Det tar bare noen få timer for et SEO-byrå med teknisk kompetanse å finne ut om man har tekniske problemer og dårlig historikk hos Google som man risikerer å dra med seg videre til nye nettsider.

 

Dersom du vil være sikker på at du gjør dette riktig før lansering av nye nettsider så ta kontakt med Tom Martinsen, tom@findability.no