Kjøp av annonser på Google uten god SEO er ikke lurt!

Organisk SEO og annonsering på Google henger tett sammen. Begge handler om å være målrettet og bevisst over hvor synlig du er i Googles nettverk. Alle Google Adwords annonser blir belønnet med billigere og større synlighet med godt optimalisert innhold. Med god organisk SEO har du det beste grunnlaget for å være synlig på Google.

Hvorfor hjelper god SEO ved bruk av Google Adwords?

For å komme på toppen av søkefeltet eller for at bannerannonser skal vises må du vinne auksjoner for annonsen din. Dette kalkuleres ut fra relevansen og kvaliteten på annonsene, kalt “quality score”, multiplisert med det du faktisk byr. For å oppnå god “quality score” er det en stor fordel med god SEO som grunnlag. Hvis ikke landingssiden din er optimalisert vil du ikke oppnå like høy “quality score”.  God SEO og annonser går hånd i hånd. Optimalisert innhold kvalitetsstempler annonsen din så du oppnår best mulig resultat med budsjettet ditt.
Når du setter opp annonser bør du se på hvor god jobb du har gjort med ditt SEO-arbeid. Bruk analyseverktøy som f.eks Moz for å få oversikten over dine organiske plasseringer på Google. Med Moz-analysen kan du se hvilke nøkkelord du burde kjøpe for å øke synligheten også på annonsene. Moz overvåker plasseringene dine i det organiske søket så du får den innsikten du trenger. Når du har oversikt over plasseringene dine i det organiske søket blir det mye lettere å prioritere hvilke nøkkelord du burde kjøpe.

Moz logo
Moz logo hentet fra: https://www.glassdoor.com/Overview/Working-at-Moz-EI_IE726111.11,14.htm

 

Hva overvåker moz ?

  • Plasseringer av nøkkelord på Google, Yahoo og Bing
  • Plasseringer på desktop og mobil
  • Endringer av plasseringer og domeneautoritet fra uke til uke.
  • Oversikt over lenker
  • Oversikt over plasseringer konkurrentene dine har på de samme nøkkelordene

Nedenfor ser du et eksempel på god synlighet i Google. I organisk søk er Praxisklinikkene.no på toppen på Google med nøkkelordet ¨tannerstatning¨

Da er det ikke sikkert det er like nødvendig å kjøpe annonser på Google, men har man nok penger så gjør det jo ikke noe om man kjøper i tillegg. Alle har begrensede ressurser så det er kanskje bedre å bruke pengene på andre nøkkelord.

Skjermbilde fra Google søk "tannerstatning"
Skjermbilde fra Google søk «tannerstatning»

 

Nedenfor ser du et annet eksempel på god synlighet i Google. Her er Praxisklinikkene.no høyt oppe på betalt søk med nøkkelordene ¨tannbleking hos tannlege¨ fordi man har dårligere plassering på det organiske søket.

Skjermbilde fra Google søk
Skjermbilde fra Google søk «tannbleking hos tannlegen»

 

I eksemplet ovenfor har den betalte annonsen altså stor verdi fordi det organiske søket har en dårlig plassering på dette nøkkelordet. Da må man kjøpe synlighet!

Ref: https://findability.no/nokkelord-overvak-og-monitorer-dine-nokkelord-og-triggerord/

https://findability.no/adwords/