Nøkkelord – Overvåk og monitorer dine nøkkelord og triggerord

Pass på å overvåke og monitorer dine nøkkelord og triggerord. Men for å gjøre dette riktig og på en effektiv måte må man bruke analyseverktøy som Moz og andre.

Svært mange sitter og søker på Google for å se hvilke plasseringer deres nøkkelord og triggerord får. Dette kan bli en svært unøyaktig og tungvint måte å gjøre dette på. Hvis man forutsetter at man har gjort en nøkkelordsanalyse eller en nøkkelordskartlegging så er det selvfølgelig viktig å vite hvilke plasseringer disse får på Google. Men i dagens samfunn kan man ikke sitte manuelt å søke på Google for å overvåke og monitorere sine plasseringer. Det er i praksis en umulig oppgave og i aller beste tilfelle svært tungvint.

Det fleste er heller ikke klar over at man i så fall må søke i inkognitovinduet som du finner under fanen ”Fil” når man er på Google. Hvis man bare søker må Google på vanlig måte vil man alltid få mye bedre resultater på sine egne nettsider enn andre vil få. Dette kommer av at Google har din historikk og vet at du høyst sannsynlig er interessert i din egen side. Da blir dette søket prioritert av Google. Resultatene du får opp blir derfor svært subjektive og gir ikke de objektive resultatene andre får opp. På den måten blir man lurt til å tro man har bedre resultater enn man faktisk har. Har du vært mye på egne sider kan også resultatet i inkognitovinduet være litt farget av din tidligere søkeatferd.

En ting er at de resultatene du får opp er feil, men hvor mye tid skal man bruke på denne overvåkingen og monitoreringen av nøkkelord hvis man har 25 nøkkelord eller mer. Man kan jo faktisk sitte hele dager å følge med. Ingen Google-resultater er jo heller konstante. De kan forandre seg fra time til time eller fra søk til søk og fra desktop til mobil.

Hvis man skal følge med på nøkkelordenes plasseringer så må dette gjøres gjennom et analyseverktøy. Det finnes flere slike analyseverktøy for nøkkelord. Men de kundene Findability jobber sammen med så bruker vi oftes Moz. Dette analyseverktøyet er ganske lett å forstå og gir den informasjonen man trenger på en oversiktlig måte, og du kan få en automatisk rapport hver uke. Moz gir også andre viktige data.

 

Hva kan man overvåke og monitorere med Moz?

  • Plasseringer av nøkkelord på Google, Yahoo og Bing
  • Plasseringer på desktop og mobil
  • Endringer av plasseringer fra uke til uke.
  • Oversikt over plasseringer konkurrentene dine har på de samme nøkkelordene
  • Hvilken autoriteter/kvalitet nettsiden din og konkurrentene har
  • Hvor mange og hvilke lenker du har inn og ut fra nettsidene
  • Hva slags trafikk nettsidene har.
  • Med mer.

 

For de aller fleste vil det ikke være økonomisk og kompetansemessig smart å ha sitt eget abonnement. Gjennom et samarbeid med Findability kan du leie denne overvåkingen og monitoreringen av nøkkelord for bare noen hundrelapper i måneden.

Ta kontakt med tom@findability.no hvis du ønsker ytterligere informasjon.