Google AdWords

Med Google AdWords har du muligheten til å skreddersy både annonsene og ikke minst målgruppene dine. Du har full kontroll over budsjettet ditt til enhver tid ved å sette et dagsbudsjett. For å komme på toppen av søkefeltet eller for at bannerannonser skal vises må du vinne auksjonen for annonsen din.

Dette kalkuleres ut fra relevansen og kvaliteten på annonsene, kalt “quality score”, multiplisert med det du byr. For å oppnå god “quality score” er det en stor fordel med god SEO som grunnlag. Hvis ikke landingssiden din er optimalisert vil du ikke oppnå like høy “quality score”. God SEO og annonser går hånd i hånd, optimalisert innhold kvalitetsstempler annonsen din så du oppnår best mulig resultat med budsjettet ditt. Google AdWords er prestasjonsbasert så du betaler bare for effekt.

Google AdWords, Formell for Ad Rank

Google AdWords – Formell for Ad Rank. http://searchengineland.com/

Konverteringsmål

Det viktigste er konverteringsmålet med kampanjene dine. Med konverteringsmål kan du til enhver tid se hvor mye annonsene dine faktisk er verdt så lenge konverteringene er målbare. En konvertering kan være et kjøp, en registrering av epost eller et utfylt skjema.

Søkeannonsering

Søkeannonser er det beste alternativet hvis du vil nå ut til de som søker i Googles søkemotor. Søkeannonser er annonsene som dukker opp over de organiske søkene. Du har muligheten til å implementere ulike utvidelser til annonsen din som anropsutvidelser eller en ekstra lenker som sender brukere til spesifikke relevante sider på nettstedet ditt. Som alle annonser i Google har du muligheten til å skreddersy hvem som skal se annonsene dine med geografisk og demografisk målgrupper.

Displayannonser

Displayannonsering er helt klart det beste alternativet hvis du ønsker visuell eksponering. Bannerannonsene kan dukke opp i alt fra relevante blogger eller nettaviser som er en del av Google sitt nettverk. La oss si du selger proteinbarer og andre treningsrelaterte kosttilskudd, det optimale stedet for deg å dukke opp i Google displaynettverket vil da være populære treningsblogger med mye trafikk fra potensielle kunder.

Videoannonsering

Videoannonsering er annonser på youtube og på nettsteder som er partnere med Google. De vanligste annonseformatene er Trueview instream og discovery. De blir vist før, underveis eller etter en videoavspilling. Google tar kun betalt når brukere samhandler med annonsen din, samhandling vil si se minst 30 sekunder, se den ferdig eller klikke på den. Brukeren blir enten sendt til en bestemt landingsside eller youtube kanalen din. Du har muligheten til å annonsere med videoannonser via apper på mobiltelefonen eller via nettbrett. Over 80% av alle youtube avspillinger skjer på mobile enheter.

Shopping annonser

Hvis du driver med detaljhandel, kan du bruke shopping annonser for å markedsføre beholdningen din i Googles nettverk og øke trafikken til nettstedet ditt eller en fysisk butikk, og finne personer med stort kundepotensial. De er mer enn rene tekstannonser, brukerne får se et bilde av produktet ditt samt en overskrift, en pris, et butikknavn og mye mer. Med disse annonsene får brukerne et godt inntrykk av produktet du selger, før de klikker på annonsen, og dermed får du flere potensielle kunder.

Husk

Uansett hvilken annonse type du velger, er det viktig at du setter opp egne mobil spesifiserte kampanjer så annonsene blir mobilvennlige. Mobilenheter har mest trafikk og er i størst vekst, og er den eneste muligheten til å annonsere i apper som er en del av Google.

Kontakt oss

×