Hva MÅ du ha på plass for å drive med digital markedsføring?

Vi jobber med flere forskjellige bedrifter på annonsering. Mange nettbutikker, men også andre typer virksomheter. På Digital Fredag 8. September snakket vi om “Hva du MÅ ha på plass for å drive digital markedsføring”, og tenkte det ville være fint å oppsummere dette også på bloggen.

Produktkataloger

Det første problemet som ofte oppstår når vi skal jobbe med annonsering for nye kunder er problematikk med produktkataloger. Det finnes nemlig to veldig gode annonseplatformer, Google Shopping og Facebook Dynamic Ads, som krever hver sin katalog. En produktkatalog er en oversikt med ulike attributter/kategorier av informasjon som forteller Google og Facebook om produktene slik at de kan lage annonser for alle produktene “automatisk”. Informasjonen som havner i annonsen henter de fra katalogen (les product feed), som f. eks produktnavn, beskrivelse, bilder, produktkategori etc.

Noen publiseringsløsninger har gode ferdigløsninger for å sette opp disse katalogene. Under finner du en oversikt over hvilke løsninger hvor det finnes ferdige løsninger (moduler, plugins og extensions).

Google Shopping:

CMS/nettbutikkløsningene under har alle ferdigløsninger som enten er gratis eller koster noen kroner. Dette gjør prosessen lettere og mindre tidskrevende;

  • Magento
  • WooCommerce
  • Joomla!
  • Shopify
  • MyStore
  • Episerver(Finnes også på andre løsninger)

Facebook Dynamic Ads:

Ferdigløsninger, både gratis og betalt, litt avhengi av hva man er ute etter og har behov for finnes også for Facebook for disse CMS/nettbutikkløsningene;

  • Magento
  • WooCommerce
  • Shopify(Finnes også på andre løsninger)

I Facebook Dynamic Ads er det også påkrevd å ha Pixler installert. Hva er en pixel tenker du kanskje? En Facebook Pixel er en kodesnutt man legger inn på nettsiden sin for å ha oversikt og spore hvilke handlinger facebook brukere gjør på nettstedet ditt. Det kan variere fra å f. eks se på en produktkategori, spesifikke produkter, lagt produkter i handlekurven eller faktisk gjennomført et kjøp.

Hva om man ikke har disse løsningene?

Vi har jobbet med Shopping og Dynamic Ads som bruker andre nettbutikkløsninger også. Hos disse har man vært nødt til å lage skreddersydde produkt kataloger. Disse må lages i .XML eller .CSV filformat. Dette er “feeder” med produktinformasjon som tidligere nevnt Google og Facebook bruker for å lage annonser med retningslinjer vi setter. Feed må inneholde ulike attributter avhengi av hvilke av kanalene man skal bruke, men informasjon om attributtene som er påkrevd for facebook finner du her  og attributtene du må ha med for Google Shopping finner du her.

Kontakt oss om du trenger hjelp med din produktkatalog!