En blogg er et utrolig sterkt SEO-virkemiddel

Det er faktisk veldig mange som fortsatt forbinder en blogg med fargen rosa. Men en bedriftsblogg er noe helt annet. Innholdet i en blogg er ikke bare et viktig SEO-virkemiddel, men det bør brukes i nyhetsbrev og deles i sosiale med og på Google My Business (GMB).

Ofte er det blogger som får de beste plassene på Google.
Ofte er det blogger som får de beste plassene på Google.

Utgangspunktet for et blogginnlegg

Etter vår mening så finnes det to hovedveier å gå når man tenker å skrive et blogginnlegg. Enten så skriver man et blogginnlegg fordi man ønsker å kommunisere noe som man mener er viktig for kundene, omverden og selvfølgelig for bedriften selv, eller så har man et viktig område for bedriften hvor man ikke er synlig nok på Google.

Ofte er årsaken at de vanlige statiske sidene ikke er gode eller omfattende nok for å få de plasseringene på Google som man ønsker. Dette kan også ofte forsterkes av for lav domeneautoritet. Et blogginnlegg gir deg muligheten til innhold som er litt annerledes, lengre og mer utfyllende om et tema. En vanlig statisk webside er ofte mer “to the point”. Hvis man kombinerer det med å skrive en god og lengre tekst og belyser temaer som er relevante, folk lurer på og kanskje spør Google om, så kan man “vinne” svært gode plasseringer på Google med lengre søkestrenger. Det kaller vi “den lange halen” i SEO-sammenheng. Ofte er det blogger som får de beste plassene på Google. Bloggene har flere funksjoner, men et av de aller viktigste er at gode blogginnlegg har større muligheter for å tiltrekke seg eksterne lenker på grunn av lengre tekster med mer relevant innhold. Ofte har blogginnlegg en nyhetsverdi også som gjøre innholdet attraktivt å lenke til. De fleste som jobber med SEO vet hvor viktig det er med eksterne lenker.

Hvordan kan små selskaper slå de store på Google?

Hvis større konkurrenter har gjort jobben sin så har de antageligvis lengre historikk, mer innhold, ferskere innhold, flere eksterne lenker og dermed antageligvis høyere domeneautoritet. Det gjør det vanskeligere å konkurrere om gode plasseringer på Google. Dette er egentlig en typiske situasjon for mange bedrifter. I en slik situasjon er man nesten nødt til å benytte bloggen for å skaffe seg organisk synlighet hos søkemotorene.

Gå systematisk til verks:

  • Hva er det/de viktigste forretningsområdene for deg ?
  • Gjør en liten nøkkelordsanalyse. Hva søker folk etter?
  • Hvilke konkurrenter stjeler de beste plassene på Google i dag?
  • Når du klikker på deres resultatet på Google hvilke sider/innhold kommer opp da?
  • Se på innholdet på disse sidene og ta vare på de.
  • Du kan ikke kopiere innholdet. Det er faktisk ikke lov. Kopierer du innhold fra noen som har høyere domeneautoritet så taper du uansett. Du blir kanskje ikke synlig i det hele tatt om Google definerer det som “duplikat innhold”.
  • Kombiner nøkkelord innenfor forretningsområdet med en lengre søkestreng, gjerne med andre relevante nøkkelord.
  • Se hva de andre har skrevet og gjør ditt innhold lengre og bedre.
  • Title tag, metabeskrivelse, overskrift (H1) og ingress er svært viktig!
  • Bruke gjerne bilder og/eller video som er embedded fra YouTube.

Følger du disse rådene så er mulighetene store for at du kan slå dine større konkurrenter. Husk at det ikke alltid er de samme konkurrentene du konkurrerer med om plassene på Google som i markedet ellers.

Google elsker godt relevant innhold og websider som oppdateres jevnlig. Sett derfor av tid til å blogge og skape unikt innhold.
Del gjerne bloggingen med et SEO- eller innholdsbyrå og la disse skrive blogginnleggene som er viktig for rangering på Google. Selv skriver du innleggene som er naturlige nyhetsoppdateringer, kanskje med litt innspill i etterkant fra et SEO-byrå.

Hvordan kan et blogginnlegg gjenbrukes på andre viktige områder?

Når man har gått til det skrittet og skrive en blogginnlegg så bør man gjenbruke dette på flest mulig måter. Vi skal jo ikke tenke bare SEO og synlighet. Det første og enkleste man gjør er å dele dette innlegget på sosiale medier. Kanskje man også skal lage en liten annonse i tillegg for å spre det unike budskapet man har skapt enda mer. Lag så en litt kortere versjon av blogginnlegget og lag et nyhetsbrev med en lenke til hele innholdet på websidene.

Man må kanskje også tilpasse innholdet noe til de forskjellige målgruppene i e-postlisten. Hvis du har vært flink til å gjøre en segmentering etter interesser i f.eks Mailchimp, så gå igjennom hvilke segmenter du har som nyhetsbrevet passer til. Kanskje passer det til alle, men gjøre en vurdering. Det er aldri bra å sende ut info med lite relevant innhold. Du kan miste abonnenter som er interessert i andre ting. Folk får etterhvert masse informasjon fra diverse mailutsendinger på e-post, og det er da viktig å treffe med relevant kommunikasjon. Bruk derfor tid på å segmentere listene dine slik at informasjonen som kommer fra din bedrift oppleves som nyttig.

De aller fleste har også skaffet seg Google My Business (GMB). Dette er et virkemiddel som de aller fleste bruker alt for lite.
Alt innhold som lages bør også publiseres i GMB. Dette er gratis markedsføring og vil i perioder skape ekstra synlighet i ditt geografiske område. Dette vil blant annet gi deg mye større muligheter å komme deg inn på Google kartet som uthever 3-4 leverandører i et bestemt geografisk området. Noen ganger har en bedrift også så interessante nyheter at man ganske enkelt kan omgjøre en bloggtekst til en pressemelding. Gjør en vurdering fra gang til gang om dette er så interessant at media kan ta inn dette som en sak. Er man heldig så får man også kanskje lenker fra media til websidene. Som sagt tidligere så er eksterne lenker svært viktig for synligheten.

På denne måten så får man virkelig utnyttet den tiden man bruke til å skrive innhold til en bloggartikkel eller effektiv bruk av pengene ved bruk av et byrå.

Ønsker du ytterligere informasjon så ta kontakt med Tom Martinsen på tlf. 9249 3220 ellet tom@findability-norge.no