SEO for YouTube – Slik optimaliserer du din YouTube-kanal

Fredag den 20. september arrangerte vi Digital Fredag på Scene 5 i Lillestrøm. Hit kom Martin Polster fra Findability i Tyskland, Salvador Baille fra Intelis og jeg, Mike Hillingseter. Det dukket opp mange engasjerte mennesker, som garantert fikk med seg verdifull informasjon hjem.

Martin Polster pratet om det tyske markedet, og hvordan man kan komme seg inn i Tyskland, Salvador Baille har tatt et dypdykk inn i Amazon og forklarte litt om hvilke utfordringer og muligheter man får når de eventuelt kommer til Norge, og jeg pratet om YouTube. Man kan prate i evigheter om YouTube, så vi fikk bare et kjapt innblikk i denne verdenen. Vi kommer til å dele flere blogginnlegg om YouTube i tiden fremover, men først og fremst vil vi komme med noen gode råd for deg som ønsker å optimalisere din YouTube-kanal.

Daglig leder i Findability Tyskland holder et foredrag under Digital Fredag på Scene5 i Lillestrøm
Under foredraget til Martin Polster, fikk man verdifull informasjon om det tyske markedet.

Bruker video før de bestemmer seg

Hvorfor skal jeg gidde å optimalisere mine videoer? Hvorfor skal jeg i det hele tatt bruke tid og energi på å lage videoer? Jeg selger jo bare produktene mine til andre butikker, også selger de produktene til kundene.

– Sagt av de aller fleste som ikke har forstått verdien av video.

Det skal jeg forklare deg! Visste du at en ny undersøkelse gjort av Google sier at 55% av alle som skal velge mellom to helt like produkter i en butikk, velger å søke på YouTube etter tips (1). Det er ikke lenger en hindring for folk å dra opp telefonen for å se på videoer i butikken før de bestemmer seg. Finner den kunden da din video, kommer de nesten helt garantert til å velge ditt produkt også. Samtidig sier 80% av alle som skal undersøke et produkt, at de søker både i Google og på YouTube før de bestemmer seg (2).

Hvis du da dukker opp både med et godt blogginnlegg om produktet ditt, en god landingsside og en fin YouTube-video som viser det du skal selge, da er du godt rustet!

Ved å optimalisere for YouTube, optimaliserer du samtidig for Google.

SEO for YouTube – Optimaliser!

Noe veldig mange vet er at innholdet er utrolig viktig. Det er det man produserer og deler som folk bryr seg om. Det er helt korrekt. Men! Hvor nyttig er alle de flotte videoene med masse godt innhold, hvis ingen finner dem? Ved å optimalisere YouTube-kanalen din, og gjøre det samme på alle videoene du legger ut, så øker du sjansen din betraktelig for å bli funnet når noen søker etter videoer som dine.

Dette kan også gjøre at dine videoer dukker opp i Google, når noen søker der. DET ER JO HELT GULL!

Men, hvordan gjør man det, og hva er det viktigste å tenke på?

Info-siden:

Informasjon er viktig. Tekst. Det er hovedsakelig to steder du skal fylle ut informasjon, og det er på din egen INFO side, og under selve videoen. På INFO-siden din, så skriver du kort og konsist om deg selv og hva din kanal handler om.

Dette er kun noe man trenger å gjøre en gang. Skriv hva du vil kanalen din skal handle om, og oppdater den kun når det er nødvendig. Dette er en god måte for deg å fortelle YouTube hvilke temaer du kommer til å være innom, og hva seerne kan forvente å få se.

Forsiden:

Forsiden er det første en potensiell ny «subscriber» ser. Denne bør derfor være veldig gjennomtenkt. Under her kan dere se min egen side, som jeg bruker til å dele videoer på i ny og ne. Her har jeg valgt en video som jeg har satt som «featured». Det er en video jeg ønsket å vise frem.

Under denne videoen som dukker opp, kan man lage spillelister. Her kan man velge å ha de siste opplastingene sine eller egne spillelister du selv velger, sånn som vi har gjort under her. Disse spillelistene gjør det enkelt for de som besøker siden din å se hva det er du gjør. Hva slags videoer du har, hva du har produsert tidligere. På denne måten blir det enklere for dem å se at du har en profesjonell og god YouTube-kanal. Her kan du velge hvilket innhold som skal dukke opp først på siden din, sånn som vi har gjort under her, for en kunde av oss.

Under videoen:

Men man må også huske å legge inn masse informasjon under videoene man legger ut. Og det er her man virkelig kan dytte inn verdifull informasjon. Og ikke minst lenker! Lenkene kommer jeg tilbake til, men det er her under disse videoene at du skal fylle ut så mye nyttig informasjon om videoen som mulig. Skriv hva som skjer i videoen og bruk nøkkelord som du ønsker at videoen din skal dukke opp på.

Lenker:

Lenker er gull. Dette gjør at du samtidig styrker domeneautoriteten til hjemmesiden din, mens du styrer trafikken til relevante sider. Har du en video av hagemøbler, som ovenfor, så velger vi å sende dem til hagemøbler-kategorien. Har du lagd en test om et spesifikt produkt du også selger på siden din? Send dem direkte til det produktet, og plutselig er det en mye større sjanse for at de kjøper nettopp det produktet du viser frem. Dette er et viktig steg, og hvis du ser på de store YouTuberne, som for eksempel gamere, ser du hvor mange lenker de deler. Jeg kan garantere deg at de skaper verdifull trafikk, og mye salg, til stedene de lenker til.

Et skjermbilde av en YouTube-video med tekst og lenker til hjemmesiden deres.
Her ser dere hvordan man i en enkelt video kan lenke inn til mange sider på nettstedet ditt.

Fire ting å huske på

Selv om det er viktig å ha en godt optimalisert YouTube-kanal, er det også viktig å huske på videoene man skal produsere. Her er fire tips som jeg også ga til de som kom på Digital Fredag.

Skjermbilde fra en presentasjon om YouTube.

Innhold

Målgruppe

Planen

Produksjon

Mer om disse punktene kommer i de neste blogginnleggene, så følg med!

Trenger du eller din bedrift hjelp med innholdsmarkedsføring?

https://findability.no/innholdsmarkedsforing/

Kilder:

(1) – https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/video/in-store-video-shopping-behavior/
(2) – https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/video/video-marketing-funnel-strategy/

Et skjermbilde fra en presentasjon om YouTube og video

Legg igjen en kommentar