Derfor kan 1 million nye brukere til nettsiden din være bortkastet penger!

Veldig mange som jobber med digital markedsføring, SEO og annonsering på Google eller sosiale medier syns det er utrolig viktig å fokusere veldig mye på hvor mange nye brukere man får inn til nettstedet sitt. Men hvorfor er det egentlig viktig? Som vår egen Roar Eriksen sa under foredraget sitt på Digital Fredag: «Hjelper det om du får 1 million nye brukere inn på siden din, hvis ingen av de konverterer eller får noe nytte av innholdet ditt?»

Jeg er ganske sikker på at mange av de som jobber innenfor digital markedsføring har måter de kan skaffe nye brukere på ved å for eksempel bruke nok penger på Google annonser rettet mot alle mennesker i hele verden. Da er det garantert at du får brukere inn på siden din, men dette vil også være brukere som ikke kommer til å gi deg noe som helst av verdi tilbake.

Bortkastet penger.

Jeg kan gi deg 1 000 000 nye besøkende på nettsiden din i 2020, men hjelper det noe hvis ingen av dem konverterer?
Roar Eriksen – Seniorrådgiver

Men hvordan får man inn brukere som faktisk gir deg verdi?

Det er jo selvsagt mange måter man kan få verdifulle brukere til nettsiden din, men for meg er det et par ting som virkelig skiller seg ut. Et par ting vi i Findability forsøker å fokusere på hver eneste dag. Det første punktet er mitt hjertebarn, nemlig video.

Grunnen til at man får feil type trafikk inn til nettsiden sin er fordi de som kommer inn ikke har noe der å gjøre. Kanskje ser de en annonse som er misledende, kanskje var det noe annet de egentlig ville ha. Her kan video være med å sikre at de som trykker seg inn, vet hva de kommer til.

Si du har en serie gående på YouTube hvor du deler tips om ullklær ukentlig. Hver uke legges det ut en video med vasketips, nye produkter, hvordan kle deg for en topptur eller andre videoer med verdifull informasjon. Samtidig bruker du de samme videoene til forskjellige annonser på blant annet Facebook og YouTube. På denne måten kan du dele verdifull informasjon til dine nåværende besøkende og til nye potensielle besøkende.

Man kan fortelle mye med tekst, men herregud så mye mer man kan fortelle med video. Bruk et par minutter og tenk litt på hvor mye dine potensielle kunder kan få av verdifull informasjon fra dere. Hvor mye verdifull informasjon dere egentlig sitter på. Dere som virkelig kjenner bransjen og produktene deres.

Så hvorfor satse på video? Dere viser at dere kan bransjen deres. Dere gir potensielle kunder verdifull informasjon som de kommer til å sette pris på. Dere øker sjansen for at den trafikken dere får inn, faktisk kommer til å konvertere eller bli til verdifulle kunder i tiden fremover. Dere må tørre å bli personlige og tørre å bruke penger på godt videoinnhold, det kommer garantert til å lønne seg i fremtiden.

Godt videoinnhold krever gode målgrupper

Og har du da hørt på det jeg har sagt lenger opp her og satset på video, da må du også jobbe med målgruppene dine. Du kan ha verdens beste YouTube-kanal hvor du deler din kunnskap om arbeidsrett og lover og regler rundt næringseiendom, men hva hjelper det hvis du kjører annonser mot snekkere i Gudbrandsdalen?

Her syns jeg Facebook-sjefen Rune Paulseth forteller det helt perfekt: «Facebook kjenner brukeren, men du må kjenne kunden». Rune kommer også til Digital Fredag den 31.01! Les mer her om Digital Fredag. Målet er å treffe «bullseye» når man kaster en annonse ut i markedet, ikke bare lukke øynene og kaste blindt.

Facebook kjenner brukeren, men du må kjenne kunden!
Rune Paulseth – Facebook Norge

Dette gjelder jo ikke bare Facebook, men også Google, YouTube, Instagram, LinkedIn og alle andre steder du ønsker å kjøre annonser. Det er også viktig å huske at hver enkelt kanal har forskjellige måter å finne målgrupper på. Man må bygge målgrupper på helt forskjellige måter på for eksempel Facebook og LinkedIn. To ganske like plattformer, to helt forskjellige brukergrupper.



Du må definere personas for din bedrift. Finne ut hvem du ønsker å prate til, hvem som skal kjøpe fra deg. Er det Snekker Andersen fra Gudbrandsdalen eller er det en eiendomskonge i Oslo?

Google organisk er den største kanalen

Og helt til sist vil jeg også nevne det at majoriteten av trafikken til nettsiden din både bør og skal komme fra organiske søk i Google. Målet ditt bør alltid være på å øke den organsike trafikken til siden din. Man kan fint jobbe seg i hjel med sosiale medier, annonseringer og videoer, men du må aldri glemme det organiske. 

Det å jobbe med organisk trafikk er et maraton, og man må være forberedt på at dette tar tid å bygge opp. Derfor bør du alltid ha dette i bakhodet og jobbe med det samtidig som du jobber med alt det andre. 

Ikke glem at i følge Google selv, så trykker 80% på det organiske resultatet, mens 20% trykker på annonsene. Her er det MYE trafikk å hente!

Så min drøm for din bedrift i 2020 er følgende: Sats på video, bygg deg opp en god YouTube-kanal,  finn ut hvem dine målgrupper er og jobb med den organiske trafikken din! Trenger du hjelp til noe som helst rundt dette her? Ja, da vet du jo hvem du skal kontakte.


Kontakt oss


Legg igjen en kommentar